ULUDAĞ, KÜÇÜK ZİRVE ÇANAĞI

VAHŞİ KEŞİŞ ROTASI TIRMANIŞ RAPORU

ROTA ADI:  Vahşi keşiş

DERECESİ: ( - V )

ÇIKIŞ SÜRESİ: 6  saat(12.30-18.30)

EKİPMANLAR: 60 mt. lik 2 yarım dinamik ip, 3 atc, 2 stick plate, 12 sikke, 10 stoper, 6 hexentric, 6 adet yaylı takoz, çekiçler, karabinalar,  muhtelif perlonlar ve yardımcı ipler

KAMP YERİ: Su depoları

GENEL DEĞERLENDİRME: Hava açık ve soğuk

ROTANIN TARİFİ: Küçük zirve çanağı, Diagonal rotanın sağ tarafı

İNİŞ ROTASI: Batı sırtından su depolarına iniş

Rahat bir gecenin ardından sabah kahvaltımızı yaptıktan sonra rota dibine doğru yola cıktık. 34. Dönem Dato eğitimlerinin son haftası Uludağ Küçük zirve diagonal rotası olduğu için Tırmanış malzemelerimizin bizden önce Diagonal rotasını hazırlayacak arkadaşlar tarafından ve rota dibine kadar götürülmesi sayesinde hızlı bir şekilde rota dibine vardık. Rota dibinde saate baktığımızda 12:30 u gösteriyordu.

Rotayı bu mevsimde ilk defa 3 kişi olarak çıkacaktık. Fazla uzun sürmeyeceğini tahmin ederek malzemeleri kuşandık. Emniyet almadan belli bir yere kadar çıkabileceğimizi düşündük. Ancak havanın çok soğuk olması (kuzey cephesi) ve tam vibram botlarla çıkıyor olmamız nedeniyle donmuş çarşaklı bir yüzeyde de yükselmek pek emniyetli gelmedi. 25-30 mt den sonra ip açmayı daha uygun bulduk. Koray’ın öncülüğünde ilk ana emniyet noktamızı oluşturduk ve hızlıca Koray’ın bulunduğu yere ben ortada, Kadir artçı olarak çıktık. Tırmanışın hesaplamalarımızdan biraz fazla süreceğini daha o dakikalarda anlamıştık. Çünkü tırmanışı ne yaz ne de kış tırmanışı olarak kategorize edemiyorduk. Kazma ve kramponluk bir bölüm yoktu. Ancak yumuşak kar ve kayanın inanılmaz soğuk yapısı ile botların yeterince basma/tutunma hissi vermemesi nedeniyle çok yavaş ilerliyorduk. Koray emniyet alırken vakit kaybetmemek için ilk ip boyuna Kadir öncü olarak girdi.

Tırmanışını izlerken soğuk iliklerimize işliyordu. Bir ara eldiven takmayı denememe rağmen tutamakları iyi kavrayamadığım için eldiven kullanmaktan vazgeçtim. Kadir üst emniyeti oluşturacak uygun bir yer buldu ve üst emniyeti alarak hazır olduğunu işaret etti. Hemen pursikle ipe girdim ve hızlıca Kadir ‘in bulunduğu daracık yere çıktım. Kadir’in emniyet almasını engellememek için biraz daha üst kısımda kendimi ana emniyete bağladım. Bu arada Koray çoktan ilk ip boyunu tırmanmaya başlamıştı. Malzemeleri sökerek yanımıza geldi. Tırmanış emniyet malzemeleri Koray’ın üzerinde olduğu için onu hiç bekletmeden 2. ip boyunu öncü tırmanması için gönderdik ve rotada gözden kaybolana kadar çok dikkatli bir şekilde izledik.

Bulunduğumuz yer taş ve kaya düşmesinde direkt etkileneceğimiz bir yerdi. Ancak Koray’ın yılların verdiği deneyimle tek taş bile aşağı düşürmemesi bizi şaşırtmadı. Koray yaklaşık 40-50 mt lik tırmanıştan sonra kilit etabın hemen altında emniyet noktası oluşturarak telsizden bulunduğu yerin çok rahatsız olduğunu ve bir an önce tırmanmamızı istedi. Tırmanış sırası bana gelmişti. Hemen pursiğimi ipe bağladım ve hızlıca ara emniyet noktalarını geçerek Koray’ın bulunduğu yere ulaştım. Koray’ın yanında durabilecek bir yer yoktu. Dahası sırt çantası bende olduğu için onun emniyet almasını etkilememem gerekiyordu. Hemen biraz üst kısma doğru çıktım ve ana emniyete bağlandım.

Koray ve Kadir’in badi olması ve defalarca birlikte zorlu tırmanışlar yapmaları nedeniyle birbirleriyle olan uyumlarına hayran olmamak elde değildi. Kadir ara emniyetleri sökerek tırmanmaya başladı. Bu arada rotanın bitiş saatini kestirmeye çalışıyor, kilit pasajı en azından hava kararırken geçmek istiyorduk. Aşağı bakarken kalabalık bir gurubun (15-20 kişi) zirveden oteller bölgesine yürüyüşünü izliyoruz. Ve Kadir yanımıza geliyor. Mola vermeden Kadir 3. ip boyuna öncü gönderiyoruz. Kilit pasajı geçer geçmez uygun bir yerde emniyet alacak ve son ip boyunu mecburen akşam karanlığında geçeceğiz. Birkaç ara emniyet noktasından sonra Kadir ana emniyeti kuruyor. Ve sıra bende….

Vakit kaybetmeden kilit kısma giriyorum. Botların verdiği rahatsızlıktan dolayı kollarıma fazla yükleniyorum.Vahşi keşişin ilk vahşiliğini hissettiğim ve adını hak eden bir rota olduğunu içimden geçiriyorum. Kadir’in ana emniyet kurduğu yere ulaşıyorum. Koray’ın aşağıdan ara emniyetleri sökerek gelişini izliyoruz. Ve Koray da yanımızda. Gün kararıyor. Son ip boyunu hesapta olmamasına rağmen karanlıkta çıkacağız. Tepe lambasına hiç bu kadar ihtiyaç duyacağım aklıma gelmezdi. Koray’ın tedbirli davranışı sayesinde Kadir friktion ve tepe lambasını alarak son ip boyunu tırmanmaya başlıyor. Emniyet alınan yerden rotaya girebilmek için yan geçiş yapmamız gerekiyor. Kadir yan geçişi yapıyor ve gözden kayboluyor.

Bulunduğumuz yerden artık çekiç seslerini dinliyoruz. Bursa’nın ve otellerin ışıkları bir bir yanıyor. Karanlığın tırmanışımızı güçleştireceği kesin. Kadir emniyet aldığını ve tırmanışa başlayabileceğimizi belirtince hemen tırmanışa geçtim. Yan geçiş sorunsuz. Bir hamle yaparken sağ tarafımdaki bloktan kocaman bir kaya kopartıyorum. Daha taş koparken Koray aklıma geliyor. Bu taş yolunun üstünde kimseyi bırakmaz. Koray, taaaşşşş diye bağırırken Koray’ın güvenli bir yerde olduğu aklıma geliyor. Biraz daha tırmanıyorum ancak yorgun kollarım artık pes etmek üzere. Son balkonumsu yapıyı geçerken zorlanıyorum ancak tırmanışı bitirmenin verdiği rahatlık çöküyor bir an. Koray son ara emniyetleri söküyor. Gece karanlığında sikkeleri ve takozları nasıl elleriyle bulmaya çalıştığını ve söktüğünü sonradan dinliyoruz Koray’dan.

Yukarda Dato ekibimiz ve diagonel rotasını tırmanan 34. Dönem kursiyerlerimiz karşılıyor bizleri. Daha iş bitmedi. Kamp alanına dönmemiz ve çadırları toplamamız gerekiyor. Ahmet Köse’nin rehberliğinde kampa ulaşıyoruz. Yaz olsa friktionlarla, kış olsa kazma kramponlarla sorunsuz ve daha kısa sürede bitebilecek bir rotayı ara mevsimde biraz üşüyerek de olsa tamamlamanın verdiği sevinçle arkadaşlarımızdan tebrikleri kabul ediyoruz. Böylece bir dönemi ve bir tırmanışı da sorunsuz bir şekilde tamamlıyoruz.

Bu tırmanışı İstanbul’dan tırmanışlarımıza katılan ve kamp alanından resimlerimizi çeken Dr. Can Yüksel’e ve büyük bir özveriyle çalışan ve mezun olan 34. Dönem Dato kursiyerlerine ithaf ediyoruz.