PARMAKKAYA KLASİK,

TIRMANIŞ RAPORU

(12-13 EYLÜL 2016)

Ekip: MACİT İmani , Mehmet DİLEK

Kamp yeri: Parmakkaya tabanı bivak alanı

Tarih: 13 Eylül 2016

Süre: Tırmanış ve iniş toplam 5 saat

12 Eylül Pazartesi günü sabahtan Mehmet Şenol’un TOROS’la Sarı Memed’de sularımız doldurduktan sonra Emli Ormanı’na geçtik. Akşampınarı’nın kuru olduğunu önceden öğrenmiştik. Öğlen 12 civarı çadırımızı kurup uykuya geçtik. 2 saat kadar dinlendikten sonra yemek yiyip 2 günlük suyumuzda dahil bivak yükümüzü yüklenip Parmakkaya tabanına doğru yola koyulduk. Saat 18.30’da Parmakkaya bivak alanına vardık. Rota üzerindeki son çalışmalarımızı yapıp saat 20.30’da uyuduk. 11 saatlik güzel bir dinlenmenin ardından 07.30’da uyandık. (çok mu uyumuşuz ne :) )

1.İp Boyu (V+): Kahvaltı ve biraz sabah antremanı (ısınma amaçlı) sonrası saat 09.00’da 1. İp boyuna ben başladım. Belirgin büyük negatifin solundan 1 sikke ve mikro bir kum saati ile ana emniyeti kurarak tırmanışa geçtim. Çaktığım bu sikkenin tırmanış boyunca atmış olacağım tek malzeme olacağını zirveye varınca anlayacaktık. (rota boyunca çakılı sikkeler ve kum saatleri başka emniyet atmayı gerektirmiyordu.) Önce 7-8 metre kadar sola çapraz tırmandım. Büyük kovuğun içine doğru sola yükseldim. Kovuğun içinde 4 adet çakılı sikke vardı. Buradan sağa 3,4 metre kadar sikkeli yan geçişle askı istasyona vardım. ( yan geçişte 2 metre ara ile 2 sikke mevcut) Bu ip boyu bol tutamaklı ve basamaklı eğlenceli bir tırmanıştı. Macit’i de yanıma aldıktan sonra tırmanışa başlayalı 1 saat olmuştu.

1. İp Boyu Sonu- askı istasyon

2. İp Boyu (VI-): Macite fazla malzeme aktarmadım çünkü rotanın bitimine kadar 3-4 metrede bir çakılı sikkeler görünüyordu. Macit 2. İp boyunu sikkelere klip atarak hızlı bir şekilde tırmandı. Hatta bazı sikkeleri ip zigzag yapıp sürtünmesin diye es geçti. İki çatlak arasındaki sistemden sikkeleri takip ederek 2. İpin sonuna büyük baba istasyona vardı. Hızla ana emniyeti kurarak beni yukarı çekti. 1. İp boyuna kıyasla görece daha zor ama yine de tutamağı basamağı bol zevkli bir etaptı.

2. İp Boyu Sonu

3. İp Boyu (VI+) : Bu ip boyuna başlamadan önce iyice dinlenip, sularımızı içip zorlu ip boyuna konsantre olduk. Aşağıdan gördüğümüz kadarıyla bizi sıkı bir ip boyu bekliyordu.

Macit küçük sırtta 5m kadar sağa çapraz tırmanıp, büyük kayanın üzerinden sola çapraz tırmandıktan sonra rahat yer bulmanın keyfiyle dinlendi. Önceki ip boylarından zorlu olduğu Macit’in kara kara düşünmesinden belliydi. Tutamaklar ve basamaklar kıtlaşmış ve yer yer negatif olan 10 metrelik zor bir etabı dinlene dinlene tırmandı. Yüzey üzerindeki çakılı sikkeleri kullanmasına rağmen negatif eğim Macit’in kollarını yordu. Öyle ki ipe oturup dinlenmek zorunda kaldı. Sonraki 15 metrelik pasajda tırmanış yattı ve daha rahat hale geldi.

Şekil 1 3. İp Boyu Kilit

Zirveye varınca büyük bir sevinç çığlığıyla emniyette olduğunu haykırdı. ( Macit’in hayaliydi Parmakkaya’nın zirvesinde olmak). Tırmanma sırası bana gelmişti. Kalp atışlarım hızlanmıştı. Hem zorlu bir ip boyu olması hem de Parmakkaya’nın zirvesine varacak olmanın heyecanı… Kilide kadar rahat bir şekilde vardıktan sonra, sola negatifin altına geçtim. İlk defa bir geleneksel tırmanışta kollarım yorulmaya başlamıştı. Bulunduğum yüzeyin negatif olduğunu fark edince dinlenmeyi bırakıp hızla tırmanmaya devam ettim. Zor, yorucu ve can sıkıcı bir pasajdı. Tutamaklar kıt, var olanlar da keskin ve dikenliydi. Pasajı ben de 2 defa ipe oturup dinlenerek bitirdim ve kolay yatık yüzeye vardım. Oradan da zirve altına Macit’in yanına. Zirveden manzara harika olmakla beraber 2 kişi yan yana zor duruyorduk. Emniyetten hiç çıkmadan fotoğraflarımızı çekip, ana emniyetin olduğu babaya geri indik. Tırmanışı bitirmiştik ama daha önemlisi ve zoru ip inişiydi.

İniş: Babada bulunan perlonlara güvenerek (2’si yeniydi) 60m ipi 2. İp boyu sonundaki babaya doğru salladık. İlk inişi ben yaptım ve takılan dolaşan ipleri düzelterek bir önceki ana emniyete vardım. Macit de indikten sonra ipi büyük gayretle aşağı çektik. Çok şükür ip ciddi bir takılma yapmadı. 2. İp boyu sonundaki babadan tekrar aşağı salladık ipi yine ilk inişi ben yaptım. İpin yere değdiğini görünce sevinç çığlığı attım. (Macittttt ip yere değiyooooo dayıııı)… Hızlı bir inişle ayaklarım yere bastı. Macit inerken o muazzam boşluklu ip inişini videoya kaydettim. Nihayet yere varmış, ipi güvenle çekmiş ve tırmanışı bitirmiştik. “5 saat”